Intervju Gimle Parfymeri
- B2C • Sep 28, 2018
Parymeri.no var tidlig ute med å tilby varene sine på nett, men det var først fra 2011 den virkelig begynte å bli en viktig salgskanal, og står i dag for omtrent 30% av den totale omsetningen til Gimle.
Tradisjonsrik familiebedrift
Gimle Parfymeri er et norsk familieeid parfymeri som har røtter tilbake til 1939. Vi var tidlig ute med å tilby varene våre på nett, og har faktisk hatt en nettbutikk siden 1997. Men det var først i 2011 den virkelig begynte å bli en viktig salgskanal, og står i dag for omtrent 30% av den totale omsetningen.
Kosmetikk og parfyme er varer som egner seg godt for salg over nett da de både er små i størrelse og vekt, men dette betyr også at konkurransen er stor. Markedet har opplevd store omveltninger og domineres i dag av aktører som Kicks, Bli Vakker og VITA. I tillegg til dette selges det også betydelige mengder varer over disk på tax free’en på Gardermoen.
I ett så konkurranseutsatt marked har vi valgt å gå en litt annen vei, og vi differensierer oss ikke på pris, men på gode tjenester og nær kundekontakt. Dette har vist seg å være en særdeles suksessfull strategi, og vi opplever god og stabil vekst både på topp- og bunnlinje. I tillegg har vi også fått eksklusive avtaler på produktkategorier hos leverandører som Tom Ford og Chanel, sier Andreas Schjelderup i Gimle Parfymeri.
Integrasjonene begynte å skape problemer
Etter å ha prøvd litt ulike nettbutikk-løsninger startet de opp med Magento i 2014. Løsningen passet veldig bra, og de var godt fornøyd med den. Vi hadde også en veldig gunstig avtale prismessig som følge av lav kronekurs da vi inngikk avtalen, men opplevde etter hvert at løsningen både ble for kostnads- og ressurskrevende. Vi har integrasjoner mot alt fra NETS, Bring, Klarna, Consignor og Tripletex, til andre 3. partsløsninger eller extensions som det også kalles.
Det var her problemene begynte å bygge seg opp, og med mye spesialtilpasninger opplevde vi det som mange omtaler som «extension jungle» hvor vi har tilleggsfunksjonaliteteter laget av eksterne utviklere fra mange ulike land, sier Andreas.
Spesialtilpasninger og extensions
I 2017 hadde Gimle Parfymeri en leverandør på eksisterende Magento Enterprise løsning som de ikke var fornøyd med, og var på utkikk etter en ny leverandør. På eksisterende plattform hadde de som nevnt mange ulike extensions, og tok derfor kontakt med den av de som de var mest fornøyd med.
Vi fant tonen fort, og jeg bestemte meg derfor rimelig kjapt for å gå videre med YDP som ny samarbeidspartner. Noe av det jeg er mest fornøyd med er mulighetene til å videreutvikle extensions i henhold til mine preferanser. Dette hjelper meg også med å bedre håndtere den nevnte extension jungelen da jeg har færre utviklere å forholde meg til.
Gimle Parfymeri er alltid åpen for nye måter å selge varer på, og etter å ha sett en løsning i USA ønsket jeg å utvikle tilsvarende løsningen her i Norge. Denne løsningen var ikke noe som var tilgjengelig som en extension, og jeg fikk derfor YDP til å utvikle den spesielt for meg, sier Andreas.
Framtidsutsikter – fortsatt økt nettsalg, men i kombinasjon med butikk
Vi ser at den generelle veksten i butikksalg flater ut, mens nettsalget fremdeles vokser. Når det er sagt ser vi allikevel store synergieffekter av å ha fysisk butikk for å ha den direkte kontaktene med kundene våre, og vi komme i tiden fremover til å satse mer på tjenester og veiledning i butikken, samtidig som web butikken utvikles videre. Det handler om å gi kunden mulighet til å handle på den måten de ønsker. Vi opplever stadig oftere at en kunde både handler i butikken og bestiller jevnlig fra oss over internett, avslutter Andreas.