B2B e-Handel, hva kan vi forvente i 2019?

  • B2B Salg   •   Mar 26, 2019

Det er et velkjent faktum at B2C e-handel er et av de raskest voksende elementene i økonomien. Et bredt spekter av faktorer har bidratt til dette skiftet – bekvemmelighet, brukervennlighet og teknologiske fremskritt. Til tross for den åpenbare suksessen med digital transformasjon i detaljhandelen, ble mange firmaer overrasket da det samme skiftet inntraff i B2B markedet.

Det er for mange vanskelig å forstå hvordan brukervennligheten fra B2C kan overføres til en industri med komplekse salgs og kjøps prosesser. Tross alt innebærer B2B ofte en stor grad av variabel prising, store volumer, konfigurerte produkter og komplekse logistikk løsninger, for ikke å nevne en myriade av regler og forskrifter.

Så hva er årsaken til dette skiftet? Hovedgrunnen til det er todelt, det ene er at teknologien nå er tilgjengelig til en overkommelig pris. Men enda viktigere, nesten halvparten av alle B2B innkjøpere er millennias. De er vant å til å kunne gå online for å finne; nødvendig informasjon, en Amazon lignende standard og muligheten til å handle på deres premisser. Denne utviklingen vil kun styrke seg etter hvert som de blir en større og større del av arbeidsstyrken. Behovet for en god online B2B løsning vil kun øke.

I nyere forskning gjort av Forrester, forutsier de at B2B e-handel vil fortsette å ha en betydelig vekst i årene som kommer. Hoved grunnene bak denne prognosen, er de store endringene i B2B-kjøperens preferanse:

  • 74% undersøker halvparten eller flere av sine B2B-kjøp på nettet før de kjøper.
  • 93% foretrekker å kjøpe online når de først har bestemt seg for å kjøpe.
  • 56% av bedriftene forventet å gjøre minst halvparten av deres innkjøp online.

Hvordan lykkes i den nye digitale B2B hverdagen?

Store forandringer kan fort virke skremmende, men de som går foran, kan få en stor fordel i forhold til sine konkurrenter. Spesielt «self service» (selv betjenings) løsninger har vist seg å gi utrolige resultater. Med høyere salg, økt lojalitet og lavere kostnader per salg. Skal man klare å oppnå den effekten er det viktig at plattformen bygges med kundens faktiske behov i tankene. Problemene deres må identifiseres, kundereisen kartlegges og innkjøps prosessen lages enklest mulig. For å få til det er det viktig at plattformen støtter:

  • Kunde segmentering, så de forskjellige behovene kan imøtekommes
  • Muligheten til å sette komplekse prismatriser og kombinasjoner, så den eksisterende prismodellen i firmaet kan brukes. Ofte har man en blanding standard-, kontrakt- og prosjekt prislister, som alle har sine egne rabatter matriser. (Dette kan være per artikkel, produkt kategori, leverings adresse eller en blanding)
  • Sofistikerte arbeidsflyter, bestående av komplekse salgsmodeller, godkjennelses prosesser og tilpassede alternativer ved utsjekk.

Når du møter eller snakker med kontaktpersoner, prøver du å finne ut så mye som mulig om dem og virksomhet deres så du kan personalisere budskapet ditt. Still de rette spørsmålene og vær en god lytter. Ja, du selger noe, men i stedet for å dytte det på prospektet ditt, må du få dem til å ønske det. En god tommelfingerregel er å lytte 70% av tiden og snakke 30%.

Få det beste ut av B2B i din bedrift

Det å sette opp en B2B nettbutikk er mer enn å kopiere B2C funksjonalitet og prøve og tilpasse det til bedriftens behov. B2B handler først å fremst om strategi, kunde analyse, erfaring og en god plan. Det å velge en god partner er utrolig viktig, siden en god B2B implementasjon er mer et business enn IT prosjekt

Skal man kunne tilby kundene en forbedret kundereise, trenger man først å forstå dem. Hvorfor kommer de til deg, hva søker de og hvilken problemer ønsker de å løse? De kommer alle for å gjøre en jobb, så spørsmålet er, hvordan man kan legge ting til rette for dem og gi dem en bedre arbeidshverdag. Klarer vi det, bygger vi kundelojalitet, samtidig som vi får økt salg og en lavere kostand per ordre.

Teknologien du velger er viktig, men måten du gjør ting på er minst like viktig. Har du ingen klar plan for hvilke fordeler du skal tilby kunden, hvordan du skal sikre deg støtte fra salgsavdelingen eller få konvertert eksisterende kunder over på din digitale plattform, er sjansen stor for at du ender med et digitalt salg på et sted mellom 2-5% av totalsalget.

Yggdrasil har spesialisert seg på B2B

Magento er en av teknologiene vi tilbyr, grunnet den enorme fleksibiliteten og muligheten til å tilpasse seg nesten alle industrier innen distribusjon og produksjon. Med Magento 2.3 har vi nå muligheten til å tilby fult ut mobil tilpassede løsninger, som følger den nye bransjestandarden til Google (Forbes).

Med muligheten til å tilpasse kundereisen, enkel integrasjon mot økonomi systemet (ERP), et intuitivt brukergrensesnitt og bredt spekter av eksisterende funksjonalitet, ble Magento kåret som en av de ledende B2B plattformene av Forester Wave

Yggdrasil Data Plattform har spesialisert seg på e-handels løsninger for distributører og produsenter. Vi kan hjelpe deg uansett hvilken fase prosjektet ditt er i. Enten du har planer om å starte, er klar for en ny løsning, eller har satt deg fast i et eksisterende prosjekt og trenger en håndstrekning er vi her for å hjelpe til. Ta kontakt for en 15 min uforpliktende samtale, og se hvilken verdi vi kan tilføre prosjektet ditt.

Klar til å gå digitalt?

PRAT MED OSS
2019-04-10T12:53:56+02:00